Mgr. Adam Šimoník

O mne: V pomáhající sféře pracuji od roku 2010. Začínal jsem jako dobrovolník na Chráněném bydlení pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením a autismem, kde jsem pracoval posléze jako vedoucí asistentů přímé péče, dále jako externí a interní supervizor pro zařízení pomáhající profese sociálního a zdravotního typu a OSVČ v poradenské kanceláři. Moje více jako desetiletá zkušenost se supervizí (absolvoval jsem přes 300 hodin supervize vlastní práce) mě dovedla k tomu, abych se sám stal profesionálním supervizorem a koučem. Aktuálně se věnuji téměř výhradně supervizím ve zdravotnictví ve FN Brno a supervizím ve své soukromé praxi.

Základem mého přístupu v supervizi je rozvíjení dialogu v týmu a společné hledání řešení etických dilemat a dalších problémů ve vztahu a komunikaci s klienty i mezi kolegy na pracovišti. Respektuji přesah z pracovní do osobní sféry života, jelikož vše co v životě dělám se prolíná a časté vyřešení problémů v práci vyřeší i problémy v osobním životě a naopak. Cílem supervize avšak vždy primárně zůstává zlepšení a zkvalitnění odváděné práce, příjemcem je v konečném důsledku až klient pracovníků na supervizi.

Jako kouč se Vám budu věnovat v otázkách Vašeho pracovního či osobního života v individuálním a důvěrném prostředí. Za nejdůležitější v mé práci kouče považuji schopnost naslouchání a respektujícího přístupu tak, abyste se nebáli o čemkoliv komunikovat a s mojí pomocí tak nacházeli cesty k řešení, které pro Vás bude vyhovující. Základem mé práce je zakázkový model spolupráce. Tento model si klade za cíl průběžně mapovat, aby vše co spolu v rozhovoru probíráme plynulo z potřeb a zakázky klienta.

Poskytujeme poradenství na principech systemické terapie – zajímáme se vždy o celkový kontext a „systém“ a všechny jeho jednotky, čili osoby, které se s klientem setkávají. Při rodinných sezeních preferujeme přítomnost všech, kterých se dotýká daná záležitost. Používáme prvky facilitace a díky citlivému přístupu docházíme výsledkům obvykle ve 3-5 sezeních – v závislosti na probíraném tématu. Pokud se nejedná o dlouhodobou terapeutickou spolupráci, zaměřujeme se v duchu našeho výcviku na krátkodobou terapii zaměřenou na řešení. Systemická terapie používá principy kongruence, pochopení a zaměření se na řešení, místo analýzy problému.

V párové konzultaci obvykle pracujeme ve střednědobém horizontu a důsledně vyžadujeme přítomnost obou partnerů. Považujeme za nezbytné, abychom jako supervizoři udrželi nadhled a na sezeních se zaměřujeme na odhlédnutí od problému, který klienty – pár přivedl k nám do poradny, ale soustředíme se na společné silné stránky a vždy vycházíme z motivace klientů, to je ústředním hnacím motorem úspěšné spolupráce.

Používám prvky krátké terapie zaměřené na řešení ( SFBT – Solution Focused brief Therapy). Pokud naznám, že terapeutická rovina, ve které pracuji je pro klienta nedostatečná, odkážu ho na kolegy v terapeutickém výcviku či psychologa.

Supervizi své práce realizuji u těchto supervizorů: Mgr. Jana Špačková, Mgr. Miroslava Ježová

Praxe:

2019 – dosud:   Interní supervizor, Fakultní Nemocnice Brno

2019 – dosud:   OSVČ Soukromá supervizní, koučinková a psychosociální poradenská praxe

2024 – dosud: Externí supervizor, Modrá linka, Brno

2021 – 2022: Vedoucí přímé péče, DOZP + DS Gaudium

2020 – 2022: Externí supervizor, Domácí hospic Porta Vitae, Tišnov

2020 – 2021: Externí supervizor, Centrum duševního zdraví Práh, Brno

2019 – 2020:   Externí supervizor. Eliada terénní služba Slezské Diakonie, Brno

2015 – 2020:     Vedoucí týmu osobních asistentů přímé péče. Chráněné bydlení sv. Michaela, Brno

2010 – 2015:    Osobní asistent přímé péče pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením a autismem. Chráněné bydlení sv. Michaela, Brno

Vzdělání:

2006 – 2010:     Německé zemské gymnasium, Brno

1997 – 2006:    ZŠ Komenského, Slavkov u Brna

Jazykové znalosti:  

    angličtina (C2, státní zkouška), LTC London School of English – certifikát C1

    němčina (B2, maturita)

    španělština (A2, samouk)   

Další vzdělávání:

Kurzy v sociální oblasti:

    Jak vydržet v sociálních službách déle než rok (4h). Dana Sklenářová   

    Kurz pro dlouhodobé zaměstnance Charity (8h). Oldřich Haičman

    Předávání informací o služba dle vyhlášky 505/2006 Sb. (1h). Michal Novotný

    Syndrom pomocníka (2h). Jindřich Kotvrda

    Sexualita lidí s mentálním postižením (3h). Pavel Hruban

    Poruchy chování (4h). Radek Vovsík

    Individuální plánování u lidí s mentálním postižením (8h). Ludmila Pavlišová

    Potřeby klientů s využitím PBSP (6h). Michal Šalplachta

    Vzdělávání osob s poruchami autistického spektra (8h). Lenka Budínová, Martin Polenský

    Úvod do krizového plánování (8h). Kateřina Balická

    Základy týmové práce v sociálních službách (8h). Jiří Sobek

    Základy leadershipu v sociálních službách (8h). Jiří Sobek

    Techniky zjištování potřeb u nekomunikujících uživatelů (8h). Iveta Šůstková

    Hranice ve vztahu s klientem a práce s limity klienta (16h). Lada Furmaníková, Jan Paleček

    Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením (8h). Kulichová

    Sexuální pedagogika lidí s mentálním postižením (16h). Martin Bednář

Motivace jako prostředek efektivního zapojení do pracovních činností u osob s poruchou  autistického spektra (8h). Jana Hubová

    Komunikace verbální a neverbální (8h). Ondřej Ptáček

    Zvládání agrese v kontaktu s klientem (16h). Daniel Kaucký, Michal Horák

    Standardy kvality sociálních služeb v praxi (24h). Lada Furmaníková, Jan Paleček

Nedirektivní komunikace a aktivní náslouchání (8h). Dita Hegrlíková

Další absolvované kurzy:

    Výživa a stravování (4h). Tereza Bočková

    První pomoc (8h). Dominika Babákova

    Duchovní rozměr v charitní praxi (8h). Josef Čajka

    Právní minimum pro pomáhající profese v oblasti občanského, rodinného a trestního práva (8h).     Alena Brožková

    Metody fyzioterapie (2h). Lucie Pařízková

    Základy masáže (3h).

Jiné aktivity a dovednosti:

2007 – dosud    Člen Divadelního spolku z.s., ve  Slavkově u Brna. www.divadloslavkov.cz

2012 – 2013     Dobrovolník v SOS Dětské vesničky Brno, doučování angličtiny a němčiny

2009 – 2011    Vedení dramaturgického kroužku pro děti na prvním stupni ZŠ

Hra na flétnu

Řidičský průkaz sk. B

Zájmy a záliby: Divadlo. Turistika. Zdravý životní styl – výživa a posilování. Literatura – zejména knihy se zaměřením na sociální problematiku, křesťanskou tématiku, psychologii a osobní rozvoj.