O mne: V pomáhající sféře pracuji od roku 2010. Začínal jsem jako dobrovolník na Chráněném bydlení pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením a autismem, kde jsem pracoval posléze jako vedoucí asistentů přímé péče, dále jako externí a interní supervizor pro zařízení pomáhající profese sociálního a zdravotního typu a OSVČ v poradenské kanceláři. Moje více jako desetiletá zkušenost se supervizí (absolvoval jsem přes 300 hodin supervize vlastní práce) mě dovedla k tomu, abych se sám stal profesionálním supervizorem a koučem. Aktuálně se věnuji téměř výhradně supervizím ve zdravotnictví ve FN Brno a supervizím ve své soukromé praxi.
Základem mého přístupu v supervizi je rozvíjení dialogu v týmu a společné hledání řešení etických dilemat a dalších problémů ve vztahu a komunikaci s klienty i mezi kolegy na pracovišti. Respektuji přesah z pracovní do osobní sféry života, jelikož vše co v životě dělám se prolíná a časté vyřešení problémů v práci vyřeší i problémy v osobním životě a naopak. Cílem supervize avšak vždy primárně zůstává zlepšení a zkvalitnění odváděné práce, příjemcem je v konečném důsledku až klient pracovníků na supervizi.
Jako kouč se Vám budu věnovat v otázkách Vašeho pracovního či osobního života v individuálním a důvěrném prostředí. Za nejdůležitější v mé práci kouče považuji schopnost naslouchání a respektujícího přístupu tak, abyste se nebáli o čemkoliv komunikovat a s mojí pomocí tak nacházeli cesty k řešení, které pro Vás bude vyhovující. Základem mé práce je zakázkový model spolupráce. Tento model si klade za cíl průběžně mapovat, aby vše co spolu v rozhovoru probíráme plynulo z potřeb a zakázky klienta.
Poskytujeme poradenství na principech systemické terapie – zajímáme se vždy o celkový kontext a „systém“ a všechny jeho jednotky, čili osoby, které se s klientem setkávají. Při rodinných sezeních preferujeme přítomnost všech, kterých se dotýká daná záležitost. Používáme prvky facilitace a díky citlivému přístupu docházíme výsledkům obvykle ve 3-5 sezeních – v závislosti na probíraném tématu. Pokud se nejedná o dlouhodobou terapeutickou spolupráci, zaměřujeme se v duchu našeho výcviku na krátkodobou terapii zaměřenou na řešení. Systemická terapie používá principy kongruence, pochopení a zaměření se na řešení, místo analýzy problému.
V párové konzultaci obvykle pracujeme ve střednědobém horizontu a důsledně vyžadujeme přítomnost obou partnerů. Považujeme za nezbytné, abychom jako supervizoři udrželi nadhled a na sezeních se zaměřujeme na odhlédnutí od problému, který klienty – pár přivedl k nám do poradny, ale soustředíme se na společné silné stránky a vždy vycházíme z motivace klientů, to je ústředním hnacím motorem úspěšné spolupráce.
Používám prvky krátké terapie zaměřené na řešení ( SFBT – Solution Focused brief Therapy). Pokud naznám, že terapeutická rovina, ve které pracuji je pro klienta nedostatečná, odkážu ho na kolegy v terapeutickém výcviku či psychologa.
Supervizi své práce realizuji u těchto supervizorů: Mgr. Jana Špačková, Mgr. Miroslava Ježová
Praxe:
2019 – dosud: Interní supervizor, Fakultní Nemocnice Brno
2019 – dosud: OSVČ Soukromá supervizní, koučinková a psychosociální poradenská praxe
2024 – dosud: Externí supervizor, Modrá linka, Brno
2021 – 2022: Vedoucí přímé péče, DOZP + DS Gaudium
2020 – 2022: Externí supervizor, Domácí hospic Porta Vitae, Tišnov
2020 – 2021: Externí supervizor, Centrum duševního zdraví Práh, Brno
2019 – 2020: Externí supervizor. Eliada terénní služba Slezské Diakonie, Brno
2015 – 2020: Vedoucí týmu osobních asistentů přímé péče. Chráněné bydlení sv. Michaela, Brno
2010 – 2015: Osobní asistent přímé péče pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením a autismem. Chráněné bydlení sv. Michaela, Brno
Vzdělání:
2006 – 2010: Německé zemské gymnasium, Brno
1997 – 2006: ZŠ Komenského, Slavkov u Brna
Jazykové znalosti:
angličtina (C2, státní zkouška), LTC London School of English – certifikát C1
němčina (B2, maturita)
španělština (A2, samouk)
Další vzdělávání:
Kurzy v sociální oblasti:
Jak vydržet v sociálních službách déle než rok (4h). Dana Sklenářová
Kurz pro dlouhodobé zaměstnance Charity (8h). Oldřich Haičman
Předávání informací o služba dle vyhlášky 505/2006 Sb. (1h). Michal Novotný
Syndrom pomocníka (2h). Jindřich Kotvrda
Sexualita lidí s mentálním postižením (3h). Pavel Hruban
Poruchy chování (4h). Radek Vovsík
Individuální plánování u lidí s mentálním postižením (8h). Ludmila Pavlišová
Potřeby klientů s využitím PBSP (6h). Michal Šalplachta
Vzdělávání osob s poruchami autistického spektra (8h). Lenka Budínová, Martin Polenský
Úvod do krizového plánování (8h). Kateřina Balická
Základy týmové práce v sociálních službách (8h). Jiří Sobek
Základy leadershipu v sociálních službách (8h). Jiří Sobek
Techniky zjištování potřeb u nekomunikujících uživatelů (8h). Iveta Šůstková
Hranice ve vztahu s klientem a práce s limity klienta (16h). Lada Furmaníková, Jan Paleček
Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením (8h). Kulichová
Sexuální pedagogika lidí s mentálním postižením (16h). Martin Bednář
Motivace jako prostředek efektivního zapojení do pracovních činností u osob s poruchou autistického spektra (8h). Jana Hubová
Komunikace verbální a neverbální (8h). Ondřej Ptáček
Zvládání agrese v kontaktu s klientem (16h). Daniel Kaucký, Michal Horák
Standardy kvality sociálních služeb v praxi (24h). Lada Furmaníková, Jan Paleček
Nedirektivní komunikace a aktivní náslouchání (8h). Dita Hegrlíková
Další absolvované kurzy:
Výživa a stravování (4h). Tereza Bočková
První pomoc (8h). Dominika Babákova
Duchovní rozměr v charitní praxi (8h). Josef Čajka
Právní minimum pro pomáhající profese v oblasti občanského, rodinného a trestního práva (8h). Alena Brožková
Metody fyzioterapie (2h). Lucie Pařízková
Základy masáže (3h).
Jiné aktivity a dovednosti:
2007 – dosud Člen Divadelního spolku z.s., ve Slavkově u Brna. www.divadloslavkov.cz
2012 – 2013 Dobrovolník v SOS Dětské vesničky Brno, doučování angličtiny a němčiny
2009 – 2011 Vedení dramaturgického kroužku pro děti na prvním stupni ZŠ
Hra na flétnu
Řidičský průkaz sk. B
Zájmy a záliby: Divadlo. Turistika. Zdravý životní styl – výživa a posilování. Literatura – zejména knihy se zaměřením na sociální problematiku, křesťanskou tématiku, psychologii a osobní rozvoj.